نقد و بررسی نظریه ایدئولوژیک بودن علوم اجتماعی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده عبدالظاهر مدقق
- استاد راهنما حسین شرف الدین اکبر میر سپاه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1385
چکیده
ایدئولوژیک بودن علوم اجتماعی در این تحقیق به این معناست که درعلوم اجتماعی نظریاتی وجود دارد که علاوه بر اینکه به لحاظ شواهد غیر قابل تاییداند در خدمت توجیه نظام سیاسی و فرهنگی گروه خاصی قرار گرفته اند پس با توجه به اینکه موضوع این تحقیق بررسی نظریات است قالب این تحقیق اصطلاحا فرا نظریه نامیده می شود. فرا نظریه به دو شکل ممکن است انجام شود با توجه به اینکه علوم اجتماعی یک کلیت است که شامل مبادی روش شناختی و معرفت شناختی و متافیزیکی خاصی است گاه این فرا نظریه با عنایت به بخشی از این کلیت انجام می شود به این صورت که این کلیت مورد پذیرش قرار می گیرد و برخی از اجزای این کلیت به عنوان معیار سنجش نظریه قرار می گیرد و گاهی نیز علوم اجتماعی با معیاری فارغ از این کلیت مورد مطالعه قرار می گیرد رویکرد اول را در این تحقیق تحلیل درون پارادایمی و رویکرد دوم را فراپارادایمی نامیده ایم. حال با رویکرد اول اگر به سراغ موضوع پایان ناهمه برویم به لحاظ روشی به دو شیوه جامعه شناختی و فلسفی می توانیم موضوع مد نظر را مطالعه کنیم در شیوه اول نوع نگاه علمی است و در قالب یک طرح پژوهشی جامعه شناختی این تحقیق اجرا خواهد شد بنابر این نوع تحلیل ما تبیینی خواهد بود به این صورت که عواملی را که در ایدئولوژیک شدن نظریه سهم دارد از نظر ذهنی مشخص می کنیم و آنگاه به سراغ شواهد می رویم که آیا تقارنی بین این عوامل و ایدئولوژیک شدن وجود دارد یا خیر. اما تحلیل درون پارادایمی با روش فلسفی به این صورت است که ویژگیهای یک نظریه علمی ایده آل بازگو می شود و سپس نظریات مورد تحلیل را با این معیار مقایسه می کنیم آیا این نظریات با معیار های مشخص شده انطباق دارد یا خیر. اما تحلیل فرا پارادایمی مبتنی بر پذیرش هیچ یک از عناصر این کلیت نیست در این تحلیل حتی مبادی علوم اجتماعی نیز مورد پذیرش نیستند بلکه خود این مبادی مورد بازنگری قرار می گیرد. در این تحلیل این مبادی یا مورد قبول قرار می گیرند یا نفی می شوند. در این تحقیق بخشی از اصول جهان بینی حاکم بر علوم اجتماعی مورد بازنگری قرار گرفته اند تحلیل فرا پارادایمی ممکن است از جهات دیگری نیز انجام شود مثلا مبادی معرفت شناختی علوم اجتماعی مورد تحلیل قرار گیرد. پس در این تحقیق ایدئولوژیک شدن علم در دو رویکرد درون پارادایمی و فراپارادایمی مورد مطالعه قرار می گیرد در رویکرد اول می توانیم از دو روش فلسفی و جامعه شناختی کمک بگیریم اما در رویکرد دوم فقط با روش فلسفی به سراغ مطالعه موضوع مد نظر برویم.
منابع مشابه
نقد نظریه عدمی بودن شرور
از موضوعات بسیار مهم و پردامنه در قلمرو فلسفه دین، معضل شرور است که الهیون در طول تاریخ پاسخهای گوناگونی به آن دادهاند. نظریه «عدمی بودن شرور»، یکی از پاسخهایی است که بعضی فیلسوفان الهی غربی و تمام فیلسوفان مسلمان مطرح کردهاند. مقاله پیش رو دو هدف کلی را پی میگیرد: 1.نقد و بررسی نظریه پیشگفته و اثبات این که: اولاً، این نظریه، تأثیر چندانی در حل معضل شرور ندارد؛ ثانیاً، برخی شرور که فیل...
متن کاملنقد و بررسی تحلیلی نظریه کرد بودن لرها
قوم لر یکی از اقوام ریشهدار و اصیل ایرانی است که در مناطق وسیعی از غرب ایران تا منتهی الیه دامنههای جنوبی زاگرس پراکنده است. پیش از آنکه قلمرو کنونی لرها به تصرف آریاییها درآید، اقوام باستانی ، نظیر کاسیها، عیلامیها و آسیانی ها سکونت داشتند. از قرن چهارم هجری که نخستین بار واژه « لر» در متون تاریخی مورخان و جغرافی نویسان مطرح گردید، در خصوص منشأ نژادی این قوم نظریات گوناگون و بعضاً متضادی ...
متن کاملنقد نظریه عدمی بودن شرور
از موضوعات بسیار مهم و پردامنه در قلمرو فلسفه دین، معضل شرور است که الهیون در طول تاریخ پاسخ های گوناگونی به آن داده اند. نظریه «عدمی بودن شرور»، یکی از پاسخ هایی است که بعضی فیلسوفان الهی غربی و تمام فیلسوفان مسلمان مطرح کرده اند. مقاله پیش رو دو هدف کلی را پی می گیرد: 1.نقد و بررسی نظریه پیش گفته و اثبات این که: اولاً، این نظریه، تأثیر چندانی در حل معضل شرور ندارد؛ ثانیاً، برخی شرور که فیلس...
متن کاملنقد و بررسی تحلیلی نظریه کرد بودن لرها
قوم لر یکی از اقوام ریشه دار و اصیل ایرانی است که در مناطق وسیعی از غرب ایران تا منتهی الیه دامنه های جنوبی زاگرس پراکنده است. پیش از آنکه قلمرو کنونی لرها به تصرف آریایی ها درآید، اقوام باستانی ، نظیر کاسی ها، عیلامی ها و آسیانی ها سکونت داشتند. از قرن چهارم هجری که نخستین بار واژه « لر» در متون تاریخی مورخان و جغرافی نویسان مطرح گردید، در خصوص منشأ نژادی این قوم نظریات گوناگون و بعضاً متضادی م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023